عراقچی به دنبال تثبیت اقتدار و تبیین بازدارندگی ایران-راهبرد معاصر
شهادت یک فرمانده حماس در لبنان سفیر ایران چرا دکمه پیجر حزب الله را زد؟ | روایت امانی از وضعیت چشم و دستش جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی-انگلیسی، صنعاء و الحدیده را بمباران کردند رویترز مدعی موافقت بن سلمان برای دستیابی به توافق با رژیم صهیونیستی شد عراقچی در بیروت: ایران از لبنان برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی حمایت کامل خواهد کرد منبع نزدیک به حزب‌الله: پیکر شهید سیدحسن نصرالله موقتاً در مکانی نامعلوم دفن می‌شود محموله‌ای که عباس عراقچی با خود به لبنان برد + جزئیات ایلان ماسک در تجمع انتخاباتی ترامپ در پنسیلوانیا شرکت می‌کند وزیر خارجه ایران وارد لبنان شد واکنش تهران به اتهام استفاده ایران از هوش مصنوعی برای دخالت در انتخابات آمریکا «زاهی عوفی» از فرماندهان حماس در بمباران طولکرم به شهادت رسید شمار قربانیان طوفان «هلن» در آمریکا به ۲۰۰ نفر رسید واکنش پنتاگون درباره احتمال پاسخ اسرائیل به ایران سی‌ان‌ان: موشک‌های ایران به آشیانه‌های پایگاه نواتیم اصابت کردند بمباران شدید بیروت از سوی صهیونیست‌ها | هاشم صفی الدین هدف حمله بوده
کارشناسانان مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کردند:

عراقچی به دنبال تثبیت اقتدار و تبیین بازدارندگی ایران

کارشناسانان مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تبیین سیاست بازدارندگی ایران و برقراری آتش بس در منطقه عمده‌ترین اهداف سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه است، گفتند: مردم منطقه امیدوار هستند سفرهای دیپلماتیک به کشورهای منطقه به تحقق آتش بس منجر شود تا تهدیدات جنگ منطقه‌ای کاهش یابد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 05
کد خبر: ۲۵۹۲۷۴

عراقچی به دنبال تثبیت اقتدار و تبیین بازدارندگی ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان هم زمان با اوج گرفتن تنش در منطقه میان رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان و نیز پس از پاسخ قاطع موشکی ایران به صهیونیست ها در قالب عملیات «وعده صادق2» به بیروت و دمشق سفر کرد. 
 
سفر به بیروت در جنگی‌ترین روزهای غرب آسیا و در حالی که بسیاری از مسئولان و حتی فرماندهان صهیونیست همچنان در پناهگاه‌های خود به سر می‌برند، نشانه آشکار این مهم است که این جغرافیا، خانه ایران است و زمان و مکان حضور در بخش‌های مختلف این خانه به تصمیم ایران بستگی دارد.
 
عراقچی در لبنان گفت: آتش‌بس در غزه و لبنان باید همزمان باشد. ایران در قالب عملیات موشکی فقط به مراکز نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی حمله کرد. ایران از تلاش‌ها  برای برقراری آتش‌بس حمایت می‌کند.
 

ازجمله دستاوردهای سفر وزیر امور خارجه به لبنان و سوریه تثبیت اقتدار و تبیین سیاست بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران درقبال رژیم صهیونیستی و حامیان صهیونیست هاست


رضا میرابیان؛ کارشناس مسائل غرب آسیا درباره سفرهای منطقه ای وزیر امور خارجه کشورمان و دستاوردهای آن به «راهبرد معاصر» گفت: در روزهای گذشته سران رژیم صهیونیستی بارها ادعا کردند اجازه فرود هواپیمای ایرانی را به فرودگاه بیروت نمی دهند و مدام در این زمینه تهدید می کردند. علاوه بر این، قبل از فرود هواپیمای حامل وزیر امور خارجه کشورمان، رژیم صهیونیستی چندین بار پیاپی اطراف فرودگاه بیروت را هدف حملات هوایی قرار داد و بمباران کرد. با وجود این، هواپیمای حامل عراقچی در فرودگاه بیروت بر زمین نشست و حتی به صورت زنده از رسانه های منطقه ای و بین المللی پخش شد.
 


وی افزود: تردیدی نیست سفر عراقچی به لبنان اقدامی نمادین، هدفمند و از موضع قدرت بود؛ تصمیمی که قدرت بازدارندگی ایران را بعد از عملیات موشکی «وعده صادق 2» به نمایش گذاشت.


کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: صهیونیست ها به خوبی می دانند هرگونه آسیب رسیدن به وزیر امور خارجه کشورمان عواقب بسیار وخیمی دارد، بنابراین دست از پا خطا نکردند و مجبور به پذیرش قدرت منطقه ای و دیپلماسی ایران شدند.
 
میرابیان گفت: ازجمله دستاوردهای سفر وزیر امور خارجه به لبنان و سپس سوریه تثبیت اقتدار و تبیین سیاست بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران درقبال رژیم صهیونیستی و حامیان صهیونیست هاست.
 
وی تأکید کرد: بخش قابل توجهی از اهداف و دستاوردهای سفر وزیر امور خارجه کشورمان به منطقه معطوف تحقق آتش بس است؛ آتش بسی که به سرعت باید در غزه و لبنان اجرا شود وهمه سازمان های منطقه ای و بین المللی از آن حمایت کنند تا جلوی جنگ و خونریزی بیشتر رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان گرفته شود.
 
میرابیان افزود: خوشبختانه جهان شاهد این بود محور مقاومت در عملیات «وعده صادق 2» کنار جمهوری اسلامی قرار داشت و نشان دادند برای خنثی سازی تهدیدات رژیم صهیونیستی و تحمیل فشار به صهیونیسم برای آتش بس اقدامات لازم سیاسی و میدانی را در زمان و مکان مناسب انجام می دهند.
 
محمدعلی بصیری؛ تحلیلگر مسائل بین‌الملل نیز به «راهبرد معاصر» گفت: سفر عراقچی به منطقه را می توان ناشی از تأکید جمهوری اسلامی ایران بر افزایش فعالیت های دیپلماتیک ناظر بر آتش بس در غزه و لبنان عنوان کرد.
 
وی افزود: فعالیت های دیپلماتیک می تواند زمینه ساز تسهیل مذاکرات و توافقات پشت صحنه با طرف های درگیر در مخاصمه برای پذیرش آتش بس و پایان جنگ و خونریزی در منطقه باشد.

 

سفر عراقچی به منطقه را می توان ناشی از تأکید جمهوری اسلامی ایران بر افزایش فعالیت های دیپلماتیک ناظر بر آتش بس در غزه و لبنان عنوان کرد


تحلیلگر مسائل بین‌الملل توضیح داد: به جز سفر عراقچی به لبنان و سوریه همزمان شاهد سفر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان به  قطر بودیم و با توجه به اینکه قطر در تحولات منطقه، مذاکرات هسته ای و تحولات دهه اخیر نقش کلیدی داشته است، بسیار حائز اهمیت بود.
 
بصیری با بیان اینکه مهم ترین هدف سفر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه انتقال پیام های آتش بس، مذاکره و تعیین ضرب الاجل لازم به آمریکا و رژیم صهیونیستی است، گفت: ایران قصد دارد زمینه ساز آتش بس در منطقه شود. با وجود اینکه رژیم صهیونیستی مدام ایران و محور مقاومت را تهدید می کند، اما می داند توان رویارویی با ایران و محور مقاومت را ندارد، لذا چاره ای جز پذیرش آتش بس نخواهد داشت.
 
وی عنوان کرد: مردم منطقه امیدوار هستند سفرهای وزیر امور خارجه ایران به کشورهای منطقه به تحقق آتش بس منجر شود تا تهدیدات جنگ منطقه ای کاهش یابد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار